kathymehra.blogg.se

Skaffa en proffsig partner för nästa företagsevent – så får du bra effekt och har kul under tiden

Kategori: Allmänt

 

Skälen till att samla kollegorna eller medarbetarna utanför vardagens rutiner kan vara flera. Ibland är det en återkommande tradition, som julbord eller kick-off. Någon gång ska ägarna eller uppdragsgivarna informera om stora förändringar för organisationen, som en ny produkt, eller att ni behöver fortbilda er. Men ett underliggande syfte i de flesta fall är väl att ni vill bli starkare tillsammans, uppleva saker och samtidigt lära känna varandras styrkor och svagheter på ett nytt sätt. Ibland är det självklart hur och varför ni ska ha ett arrangemang, ibland inser man först efteråt att man missade tillfället. Och det är inte konstigt i dagens stressade arbetsliv med fyllda kalendrar och höga krav. En väg att slå in på och ett sätt att tänka utanför boxen, kan vara att prata med en eventbyrå redan innan du vet exakt vad du behöver. Börja med att beskriva hur vardagen ser ut på jobbet, vilka mål ni strävar emot och hur mycket tid och pengar ni kan lägga. Resultatet av ett sådant möte kan bli en långsiktig och genomtänkt plan, som är bra för alla. Här är en grundkurs i vilka typer av sammankomster som brukar vara aktuella.

Teambuilding

Att fokusera på att bygga laget och stärka teamet genom teambuilding är en klassiker. Den brukar komma ifråga när det är många nyanställda, eller när chefen är ny. Ofta ingår problemlösning, praktiska utmaningar och en stor dos socialt umgänge. Ibland tar man en eftermiddag i närmaste skog eller park, ibland hyr man in sig hos någon som specialiserat sig på den här typen av gruppaktiviteter. Någon gång kostar man på sig att resa en bit, i Sverige eller utomlands. Det kan vara klurigt att hitta saker som passar alla, så ta kontakt med någon som är specialiserad på eventproduktion för företag och försök få till något skräddarsytt.

Produktlansering

När företaget vill berätta om en ny produkt kan det göras på många sätt. Många anställda gillar naturligtvis att få veta nyheterna först. Samtidigt måste det vägas mot effekten. Ibland är det helt rätt att göra ett fullfjädrat arrangemang med mingel, artister och fyrverkerier. Kollegorna känner sig utvalda och kanske lyckas du få uppmärksamhet i sociala kanaler och i pressen.

Seminarier och konferenser

En konferens hinns ofta med mellan lunch och lunch, medan ett seminarium för det mesta bara tar ett par morgontimmar eller en halvdag i anspråk. Här är det viktigt att du skapar ett företagsevent som är koncentrerat och genomtänkt. Tid är pengar och de som deltar förväntar sig ett tydligt resultat på vad man investerat. Seminarier är smidiga att ha i en lokal som är lätt att hitta till och där allt praktiskt är noga planerat. Att inte se den som talar eller att ljudet är dåligt, är något som förstör och som inte är acceptabelt. Och som alltid, när många människor ska vara på samma plats, är det också viktigt att kolla den fysiska tillgängligheten och eventuella allergier när det gäller mat och dryck.